Skip links

Laten we het lokaal ondernemerschap juist in deze tijden ondersteunen

Terwijl ik naar huis fiets door het Noordeinde in Den Haag, bekruipt mij een gevoel van blijdschap en optimisme. Nederland gaat beetje bij beetje steeds meer open sinds de Corona-maatregelen gefaseerd worden versoepeld of opgeheven.

Door: Noah van Meekeren

De winkels mogen weer open en dat is een genot om te zien. Op het Noordeinde bevinden zich namelijk lokale winkels met hart voor hun zaak en expertise in hun eigen producten. Je kan er duurzame kledingwinkels, knusse koffietentjes en bijzondere boekenwinkels vinden, maar ook de kleine restaurants en galeries ontbreken niet in het diverse winkelaanbod dat deze straat kent. Het zijn juist deze winkels die het hard te verduren hebben gekregen tijdens de Corona-crisis. Toen Nederland in een intelligente lockdown ging, viel de consumptie sterk terug in het eerste kwartaal van dit jaar en worden nog slechtere cijfers verwacht over het tweede kwartaal. Er mogen niet meer dan 3 personen in een winkel en in sommige sectoren, zoals de horeca en de sportscholen, lag zelfs een volledige sluiting het meest voor de hand. De bezoekers bleven weg en daardoor zag het mkb de inkomsten flink teruglopen door de Corona-crisis. Toch pakt deze crisis niet voor iedere onderneming rampzalig uit. Het zijn de grote webwinkels die hoge opbrengsten behalen door de online verkoop van goederen. De mensen zitten thuis, hun vakantie, uitje of evenement gaat niet door en dus wordt er veel gekocht om thuis bezig te blijven. De postbezorging heeft nog nooit zoveel pakketten buiten de feestdagen bezorgd, en dat terwijl zich al langer een trend van fysieke naar online winkels voordoet. Grote webwinkels kunnen gemakkelijker hun marktmacht gebruiken om een crisis als deze door te komen. Lokale ondernemers zijn de klos doordat Corona-maatregelen in combinatie met het voordeel dat webwinkels juist in deze tijd hebben (gemak, niet de deur uit hoeven, goedkoper) nog zwaarder wegen. Daardoor ontstaan op dit moment duidelijke winnaars en verliezers in de Corona-economie. Gelukkig kunnen we het tij deels ook keren. De winnaars en verliezers bepalen wij als consument immers zelf. Door te kopen bij lokale ondernemers ondersteun je het aanzien van jouw directe leefomgeving en geef je hen de kans om deze crisis te overleven. Lokale ondernemers zijn mensen met een droom die het risico hebben genomen om die droom na te jagen om de consument zo goed mogelijk te bedienen. Laten we daarom juist het lokaal ondernemerschap stimuleren door daar onze producten te kopen tijdens en na de Corona-crisis. Zie het als activisme of goede gemeenschapszin om de droom van anderen te helpen verwerkelijken. En het enige dat je daarvoor hoeft te doen is daar hetzelfde product te kopen dat je online had willen kopen of je zelfs te laten verleiden tot iets verrassends in deze unieke winkels. Samen kunnen we ons door deze crisis heen slaan, luidt het mantra van onze regering. De keuze is aan ons hoe we dat vervolgens gaan doen.

Laten we het lokaal ondernemerschap juist in deze tijden ondersteunen

[korte beschrijving]

Door: [door]

[KOP]

[Alinea 1]

[KOP 2]

[Alina 2]

[KOP 3]

[alinea 3]

X