Skip links

De Dag van de Kansenvergroters

‘Jij zei eens: “Voor de klas draag je echt bij aan de maatschappij.” Ik moet daar vaak aan denken. Nu ik een webinar over kansenongelijkheid aan het kijken ben, wordt dit weer benadrukt.’

Door: Buse Rumevleklioglu

Onlangs wist een collega me met dit bericht te verrassen. Het verrassingselement zat in dat ik me het moment waarop ik die opvatting uitgesproken zou hebben, niet meer herinnerde. Maar dát ik het uitgesproken heb, verbaasde me niet. Want denken, lezen en praten over het onderwijs doe ik graag. Het heeft me altijd gefascineerd wat voor grote verantwoordelijkheid er op deze sector berust. In en door het onderwijs ontwikkelen en ontplooien jongeren zich immers tot zelfstandige burgers, en worden de bouwstenen voor de toekomstige maatschappij gelegd. De leraren, degenen die deze verantwoordelijkheid dragen, behoren in mijn ogen daarom tot de belangrijkste impactmakers en kansenvergroters van een maatschappij. 

Ook ik heb ze gehad. Leraren die impact van levensduur op mij hebben gemaakt. Zij die me in mijn meest turbulente periode stimuleerden om door te zetten en hun geloof in mijn potentie onvermoeibaar kenbaar maakten. Daar waar mijn self-efficacy – geloof in eigen kunnen – sterk wankelde, bleven zij die vertrouwensvol voeden. Tot op de dag van vandaag ben ik ze hier immens dankbaar voor. 

Met een van hen, Tamara Dijkman, heb ik na jaren nog steeds contact. Mevrouw Dijkman was vanaf havo 3 mijn docent economie: een vak waar ik verreweg fan van was, maar die ik jegens mijn respect voor haar zelden miste. Want die ‘credits’ had ze, al dan wel onbewust, bij mij opgebouwd. Ik vond haar authentiek, stoer, vertrouwen uitstralen en een echte mensenmens. Ze was de type docent die – door de schoolprestaties heen – naar de leerling als individu keek, en nooit te beroerd was om een praatje te maken. Als leerling voelde ik me altijd welkom in haar lessen, maar wellicht nog belangrijker: welkom in haar tijd daarbuiten. 

Ik was benieuwd naar de persoonlijke drijfveren en onderwijsvisie(s) -en missie(s) van deze kansenvergroter. Daarom ging ik in het licht van de Dag van de Leraar het gesprek met haar aan. En ook nu, elf jaar later, werd ik wederom hartelijk in haar tijd verwelkomd. 

 Lees hieronder het interview met kansenvergroter Tamara Dijkman

 

X